Referat: Sommens AIF - Lommaryds IF
Delad poäng mot Lommaryd
2018-04-01 17:25
Med lite kort om folk så fick vi möta seriekonkurrenten och förra årets seriesegrare Lommaryds IF på ett kylslaget Bredstorp där snön hängde i luften. Matchen fick spelas som 9 manna då vi endast fått ihop 10 spelare. I målet fick vi se en från TFF inlånad Julia Ceder. När matchen drog igång så var det rejäl fart på Lommaryd, de kom i fina löpningar på kanterna, dock kom deras avslut en bit utifrån och framförallt i ganska snäva vinklar och Julia som var rätt placerad plockade ner bollarna som kom nära målområdet.
I de första 15 minuterna så kom det inga klara målchanser, i den 16 minuten så är det riktigt rörigt i vårt egna målområde där bollen var som en flipperkula, och när bollen sakta rullar mot mållinjen så kommer Julia och slänger sig och petar undan bollen och vi får undan den. Inget för hjärtsvaga. Minuten senare så är det lika tilltrasslat men denna gången i Lommaryds målområde så där med stod det 1-1 i hjärt matchen.

I cirka 30 minuter kom Lommaryd igenom på kanterna gång på gång och då vi spelade 3-3-2 mot Lommaryds 3-4-1 så hade de alltid någon på mitten som var omarkerad och kunde lägga dessa fina djupledsbollar på kanterna. Nummer 4 i Lommaryd löpte riktigt bra på sin höger kant.

I 34 minuten får Lommaryd hörna  och det är likt den tilltrasslade situationen men denna gången lyckas Lommaryd gör mål. Sommens damer kommer in mer och mer i spelet och 10 minuter efter målet kommer kvitteringen genom Maja Rehn som lägger bollen precis vid stolproten och vi får med oss 1-1 in i halvtidsvilan.

Inför andra halvleken gör vi lite taktiska förändringar för att täppa till mitt fältet vilket resulterar att nu är det Sommen som kommer igenom gång på gång men utan att komma till några riktigt vassa chanser. När det är cirka 10 minuter kvar så slår Elvira upp sin skadade fot och får avsluta matchen på bänken.

Tittar vi på prestationer så får jag ge en stor eloge till Julia Ceder som ställer upp och som hon var med i spelet i andra halvlek. Var flera gånger vi lyckades vända spelet med hjälp av Julia. Madelene och Molly som gjorde debut i Sommen tröjan kan man bara säga att Madde på backen spelade stabilt och löpte mycket, Molly fick ett kortare inhopp i första men spelade hela andra, och får hon träna lite mer med oss kommer hon vara riktigt stabil på mitten, Både Madde och Molly läser spelet riktigt bra vilket är en riktigt god egenskap. Alicia har ett sådant pannben, i första har hon två mittfältare att tampas med vilket gör hennes arbete lite krångligare men hon löser det genom kvicka fötter och just ett pannben som heter duga, i andra sätter jag ner Alicia som vänsterback för att löpa mot Lommaryds yttermittfältare och som hon löpte. Det samma gällde andra kanten där Moa kämpade över så gott som hela planen, ibland agerade hon som ytterback, ibland som yttermittfältare samt ibland även som ytterforward. Mycket spring i benen.

Becka gör åter igen en riktigt stabil insats som mittback, Susanna som med denna matchen fick löpa mycket på högerkanten och skötte det galant. Elvira Salomonsson som från start hade känning i både fot och lår löper och löper, framför allt vinner tillbaka bollen högre upp i banan, och allt med en riktigt hög fart. Elvira kommer om hon får vara hel och tränar bra vara division 4 Höglandets snabbaste. Maja Rehn och Melisa fick inte mycket att jobba med i första då mittlåset i Lommaryd spelade mycket stabilt. I andra så flyttade vi tillbaka Maja till att vara offensiv mittfältare och Melisa var ensam på topp. Lommaryd hade en stabil backlinje och Melisa hade svårt att komma runt detta löpstarka försvar.

Överlag gör vi en riktigt bra match vilket talar om att serien kommer bli skitkul, Är ju sagt att vi skall utse en matchens lirare varje match, idag går det till en mycket löp villig och snabb spelare som gav allt. Elvira Salomonsson

Statistik från matchen ( )= 1 halvlek

Sommens AIF - Lommaryds IF 1 - 1 (1 - 1)

Skott