Referat: Sommens AIF - Ödeshögs IK
Sommens damer går obesegrade ur årets träningsmatcher
2018-04-08 18:46
Tjejerna som gjorde en strålande insats
På ett soligt och varmt (19 grader) Bredstorp stod Ödeshögs IK för motståndet i årets sista träningsmatch för damerna och träningsmatcherna har väl givet de svar som åtminstone jag har sett och känt. Vi har utvecklats riktigt bra som lag under vintern där vi i snitt varit runt 10 personer så skapar det en stor trygghet i spelet. Denna matchen var inget undantag utan vi vågar hålla i bollen och spela oss ur svåra situationer. Det är något vi skall slipa ytterligare på under säsongen.
Vår start uppställning på denna 9 manna match var 3-3-2 medans våra motståndare spelade 3-4-1. Mot en sådan uppställning så hamnar man lätt i underläge på mittfältet vilket visade sig tydligt i första perioden av de 3 som spelades (Matchen spelades 3x30min) då det var en utbildningsmatch för domare med linjemän.

I första perioden så tappade vi boll på mitten flera gånger och blev överspelade men försvaret höll Ödeshög på utkanterna och släppte egentligen inte till några skott som skapade farligheter, Ellen agerade riktigt bra i målet. Precis i början av matchen, cirka 2-3 minuter in så fick Ödeshög en hörna som skapade rejäl oreda i målområdet men Rebecka lyckades tillslut få bort bollen som var farligt nära mållinjen. I 12 minuten så kommer Ödeshög fria men tar avslutet från lite för långt avstånd och de fick också bollen högt över. Resterande tid så fick vi inte låna bollen så mycket och vi hamnade lite för långt ifrån motståndarna och vi var definitivt i underläge på mitten.

Inför andra perioden så gör vi lite taktiska förändringar likt de vi gjorde i matchen sist mot Lommaryd också. Vi satte in en offensiv mittfältare samt en defensiv och gick ner på en på topp vilket skapade ett större lugn i laget och vi började spela bollen riktigt bra. i 48 minuten kommer Ida i en fin löpning på högerkanten och springer ifrån sin motståndare och bryter in mot målet och får en hyfsad träff mot bortre delen av målet och vi har 1-0. Riktigt grymt att se Ida ta för sig och våga utnyttja sin styrka på kanten och ett riktigt grymt understöd av Madelene. I 51 minuten så kommer Ödeshög runt på kanten och får i väg ett rejält skott från kanten på straffområdet och den går i huvudhöjd på Ellen som upptäcker bollen sent men duckar och bollen går klockrent i stolpen.

I 55 minuten kommer Ida runt sin motståndare på kanten igen och bryter in i straffområdet och Ödeshögs spelare satsar riktigt tufft och kommer med dobbarna före men som tur är tar det inte men straffen är ett faktum, och efter lite försnack i omklädningsrummet om vem som skulle slå straffarna så fick Rebecka chansen och hon stegar fram mot straffpunkten och sätter välplacerat 2-0. I anfallet efter för Ödeshögs del så kommer de igenom och jag är säker på att åtminstone 3 av deras spelare är offside men de sätter 2-1. Vi dominerar spelet ganska ordentligt sedan vi gjorde förändringen på mitten. I 61 minuten så har Ödeshögs målvakt bollen och skall göra ett utkast mot egen spelare men råkar kasta den i bakhuvudet på sista försvararen i Melisa är snabbt där och kommer helt fri och placerar in 3-1.

Efter det målet så har vi 2 trötta lag och spelet böljar lite fram och tillbaks men inget utav lagen kommer till några farliga avslut. Tittar man på prestationerna idag så gör hela laget en rakt igenom grym insats och det speglade också resultatet. Men det fanns en som stack ut lite mer och detta är en löp villig person som var över hela försvarslinjen, kom i fina överlappningar och hittade oftast de enkla och mer säkra passningarna och höll snacket uppe. Det var också hon som blev matchens drottning i omklädningsrummet efter matchen, och jag är inte 100% säker på om jag fattat det rätt att detta fina pris och denna fina krona skall vandra runt genom att den som får den i matchen får i nästa match utse den matchens drottning. Grattis till en strålande insats i matchen Madelene Rönndahl som också blir utsedd till matchens lirare.

Statistik från matchen ( )= 1+2 perioden

Sommens AIF - Ödeshögs IK 3 - 1 (0 - 0) (3-1) (0-0)

Skott
Ödeshög 12 (6)(4)(2)