Referat: Sommens AIF (9-m) - Hultsjö IF U (9-m)
Äntligen en trepinne på kontot
2018-05-22 07:50
På måndagskvällen tog Sommens AIF damer emot IF Hultsjö U på Sommens IP, vädret visade sig från sin bästa sida. Då riksväg 32 är avstängd så fanns det utmaningar för våra motståndare att komma till Tranås. Som om det inte vore nog så var ju även omledningsvägen blockerad på grund av att en lastbil gått av vägen så det var totalstopp även där. Det gjorde att man fick hitta helt andra vägar för att komma till Sommen.
Innan matchen så talar tjejerna om att vi måste vara på tårna redan från start och att vi i mesta möjliga mån håller spelet på gräset så att vi inte slänger iväg långbollar utan adress så att vi får jaga boll. IF Hultsjö ställde upp med ett ungt lag där den äldsta var född -02 och yngsta -05. Jätte kul att se ett ungt damlag med en ganska bra bredd och till viss del ett moget spel.

Sommens AIF ställde upp laget 3-5-2 dagen till ära och mot motståndet så känns det som att det var en bra uppställning, men väldigt ovant att spela så då vi hade spelare med dubbelmarkering samt spelare som inte hade någon markering alls. Ska vi börja med det som vi kan förbättra är det att ta bredd och nyttja våra yttermittfältare mer än vad vi gör. Vi har spelare på kanterna med bra speed som gör att vi skulle kunna nyttja kanterna mycket mer och vi kommer lite för nära varandra när vi pressar motståndarna, när vi vinner bollen så blir det korta passningar på begränsad yta. håller vi uppe positionerna och bredden lite mer så bör vi kunna spela oss ur dessa situationer.

När matchen blåses igång så är vi med från start och vi spelar boll vilket var precis det vi pratade om innan match. I 18 minuten så har Hultsjös målvakt bollen och får iväg en ganska misslyckad utspark som Tilda Davidsson snappar upp och vi vänder snabbt spelet, Tilda D lägger ett instick mot straffområdet som Maja Nordahl löper på och sätter snyggt 1-0.

Redan i 23 minuten så har Ellen Eliasson bollen på kanten och tar sig framåt på planen. Ellen lägger en fin pass fram till Tilda Rosén som lägger in 2-0. I denna matchen är det vi som inte släpper till några målchanser  och jag tror att Hultsjö hade en målchans i första halvlek och tre skott. Sommen däremot hade rejält med chanser och utöver målen så kunde vi nog gjort ytterligare ett antal, men så länge vi skapar chanser så kommer utdelningen att komma.

I andra halvlek står det och väger lite även om jag tycker att vi har det mesta av spelet och vi försöker spela oss ur situationerna, men ibland blir vi stressade och tar några beslut som kanske inte är helt genomtänkta, men det är också ganska naturligt i en match på 90 minuter.

I 79 minuten kommer Hultsjö igenom på kanten och är nästan helt fria men vi gör ett bra hemjobb och Ellen i målet kommer ut fint och går på boll, i denna situation så blåser domaren straff för Hultsjö vilket är helt fel, tror inte det finns någon annan på Sommens IP som såg detta, är inte ens säker på om domaren själv ansåg att det var straff för signalen var lite svag vilket jag tyder som att det var lite oklart. Men det är domarens beslut som gäller. Och här gör Hultsjö inget misstag utan vi har 2-1 på resultattavlan.

Efter straff målet är det lite rörigt och vi tappar positioner, Hultsjö är naturligtvis taggade av målet. I 83 minuten kommer Madelene i en fin löpning och lägger en finfin passning till en framrusande Maja Rehn som med det sätter 3-1 vilket kändes skönt då vi varit lite pressade.

Vet inte om vi slappnade av lite efter målet för Hultsjö pressade på bra och lyckades reducera till 3-2 i 89 minuten och det blev väl spännande i slutet. Ska man sammanfatta matchen så borde vi kanske satt någon mer målchans, men som jag sagt förut så är det bra att vi skapar målchanser, det kommer lossna till slut. Ellen J i målet gör en riktigt bra match med några avgörande räddningar när de pressade som mest. I övrigt tycker jag att hela laget håller ihop det riktigt bra och det känns som att några hittade sin plats på planen, vi har Susanna som gjorde fina inhopp, och fortsätter utvecklingskurvan i samma takt som hittills kommer det bli lysande, även Melisa tycker jag visade riktigt bra go i de inhopp hon gjorde.

Men matchens lirare kommer bli en som verkligen hittade sin plats i laget idag, höll i bollen i rätt lägen och hittade passningar och brytningar på mitten. Välförtjänt som matchens lirare Sara J.

Sommens AIF - IF Hultsjö U 3 - 2 (2 - 0)

Skott 16-4

Frisparkar 0-3