Referat: Sommens AIF (9-m) - Nässjö FF
Serieledande Nässjö FF blev allt för svåra
2018-06-14 18:23
Söndagen bjöd på fint väder och fint besök i form av serieledande Nässjö FF, Nässjö flyttade ner från div 2 till div 4 då de skulle göra en omstart då de tappade mycket tongivande spelare. Trots allt så fanns det spelare med erfarenhet i laget och det märktes väl främst i första halvlek. Detta trots att vi inte på något sätt gjorde det dåligt, vi höll uppe spel och passningar på ett bra sätt. Dock så fick de med fler spelare i sina anfall så vi var alltid någon tjej kort. Det vi får ta med oss från matchen är 2:a halvlek där vi lyckades stoppa upp det riktigt bra samt ha ett bra spel framåt
Nässjö trampade gasen i botten från start och vår vana trogen så är vi inte med till 100% så redan i andra minuten så kom de runt fint på kanten och lägger ett fint inlägg som Nässjö förvaltar på bästa sätt och vi har 0-1. Efter målet höll vi uppe spelet bra i cirka 10 minuter innan Nässjö återigen kommer fram på vår planhalva och efter en pass bakåt så kommer ett hårt skott som smiter strax över ribban. I 17 minuten så blir det flipperspel i Sommens straffområde och Nässjö får bollen i ribban innan de till slut lyckas stöta in 0-2.

Endast 4 minuter senare kommer Nässjö i ytterligare ett fint anfall och sätter 0-3. Nässjö spelar disciplinerat under denna perioden och vi hamnar lite efter i det mesta. I 30 minuten kommer Nässjö igenom på nytt och det är ett friläge där Ellen kommer ut men blir överspelad och man lägger retligt in 0-4. 2 minuter senare kommer Sommen i ett fint anfall där Ida kommer igenom fint på kanten och slår ett riktigt fint inlägg, dock kommer Nässjös målvakt fint ut och plockar ner den.

I den 36 minuten kommer Nässjö med fart utanför straffområdet och dribblar förbi 2 försvarare och lägger in 0-5 enkelt. I sista minuten av 1:a halvlek kommer motståndarna igenom igen och Ellen kommer utrusande men denna gången skjuter man riktigt fint in 0-6 som också är halvtidsresultatet.

Innan andra halvlek snackar vi om att Sommen aldrig ger upp  och det skulle vi inte göra i denna matchen heller. Vi startar andra halvlek riktigt vasst och i 50 minuten Kommer Tilda Rosén fint igenom och lägger en finfin passning till Maja Nordahl som förvaltar den fina passen på bästa sätt och vi reducerar till 1-6 vilket kändes riktigt bra. I 58 minuten löper Nässjös nummer 18 fint igenom vårt försvar och går på skott, det är ett totalt misslyckat skott som går ut mot hörnflaggan.

Elvira Salomonsson rusar på en boll som kommer på kanten och får in den till Maja Nordahl i straffområdet i 68 minuten som petar den vidare mot Ida Eliasson som  inte gör något misstag utan sätter 2-6. Efter detta målet tappar vi lite av vårt spel och bjuder åter igen in Nässjö att spela och i 73 minuten kommer Nässjö 2 mot 1 och sätter 2-7, i nästa anfall så ska Ellen rensa bollen men missar och Nässjö kan enkelt lägga in slutresultatet 2-8. Men Nässjö anföll frekvent och hade ett fint inlägg som man nickade utanför efter detta och ett par minuter senare så har de en boll i stolpen som Lisa Fältskog rensade undan i sista stund.

I 87 minuten fick Sommen frispark som vi la på mål och Stina Holmesson rusade på returen men kom lite sent. I matchens sista minut så anfaller Sommen och kommer ner mot förlängda mållinjen och spelar snett inåt bakåt där Tilda Rosèn kommer löpande och sätter bollen men blir avvinkad för offside vilket är helt ofattbart. Spelar man bollen snett inåt bakåt kan det aldrig vara offside. Det roliga är att vi aldrig ger upp, det är Sommen andan.

Skall man summera matchen så får vi två halvskador, mest på grund av att det småfula spelet inte stävjades från början. Men det ska inte behöva bli skador innan man blåser. Och det är inte åt något speciellt håll jag menar då utan generellt. Sommens damer gör matchmässigt en bra match tycker jag.
Resultatet kanske är något i överkant, speciellt i första halvlek för i andra spelar vi ju 2-2. Jag tycker att vi vann andra med 3-2 då det bortdömda målet var helt felaktigt avblåst.

Vi spelade boll och vågade hålla i den långa stunder. Hela laget gör en bra insats men då vi sagt att det alltid skall utses en matchens lirare så skall det koras även denna gång. Och det går till en spelare som kom till Sommen inför denna säsong och sa att om hon skulle skriva på för oss så var positionen målvakt, men innan denna match fick vi ett meddelande där hon tänkt om. Och som hon gjorde det. Matchens lirare är Lisa Fältskog som gör en gedigen insats som högerback idag.

Match statistik:

Sommens AIF - Nässjö FF 2 - 8 (0 - 6)

Skott 8-14

Frisparkar 3-3