Referat: Sommens AIF (9-m) - Forserums IF (9-m)
Damerna föll hemma mot Forserum
2018-08-14 17:53
På måndags kvällen kom Forserums IF till Sommens IP för match mot Sommens damer, IP bjöd på riktigt fint fotbollsväder och förutsättningarna var riktigt bra. Sommen fick några sena återbud vilket gjorde att vi fick börja kvällen med att få ihop laget på ett bra sätt. Skall också nämna att vi noterade att vi inte sålde en enda kopp kaffe på hela kvällen, är det endast ej kaffedrickande personer som kollar på Sommens damer?.
Ser vi till matchen så trodde jag på förhand att det skulle bli en tuff uppgift för damerna, när vi mötte Forserum borta på vårsäsongen så hade vi inte mycket av spelet och vi förlorade matchen med 4-1. Dock skall vi säga att vi i den matchen saknade målvakt så det var Becka och Ida som delade på målvaktssysslan den matchen. De gjorde det riktigt bra.

Måndagens match började riktigt bra och jag tycker vi hade lika mycket spel som Forserum, vi vet att tjejerna kan spela fotboll riktigt bra, men emellanåt blir vi lite för stressade och slår de svåra passarna istället för de lättare vilket gör att vi får springa lite mer än våra motståndare. Efter halva första höll vi jämna steg med motståndet och i 24 minuten så har Tilda Davidsson bollen på mitten och lägger en fin pass i djupet ut på kanten där Ida Eliasson kommer löpande och tar med sig bollen och Forserums målvakt kommer ut och får bollen på sig men Ida ger sig inte utan kämpar till sig bollen igen och skjuter 1-0 till Sommen.

Efter målet slappnar vi av lite väl mycket och Forserum kan replikera minuten efter och får ett ganska billigt mål då vi är lite stillastående så kan Forserum ta sig förbi och komma i ett friläge som de förvaltar fint mot en utrusande Ellen Jonsson i målet. Efter detta så byter vi lite chanser och spelet böljar fram och tillbaka. Elvira Salomonsson gör en riktigt bra match trots att vi flyttade runt henne på olika positioner och i 28 minuten så kommer Elvira åt bollen på egen planhalva och driver upp bollen mot mitten vilket drar till sig Forserums spelare och i rätt läge lägger hon en boll i djupet mot Maja Rehn som löper förbi Forserums backlinje och sätter 2-1 till Sommen. Efter detta målet skulle jag säga att vi har bud på mer och är det bättre laget.

I 48 minuten så har Forserum en hörna som egentligen går förbi alla deras spelare men på något sätt letar den sig in mot målet och tar en av våra spelare och går in i mål och vi har snöpligt 2-2. Detta när vi kanske borde haft 2-0 för båda målen är riktiga skitmål vilket gör det lite surt och detta står sig halvleken ut och vi har oavgjort i pausen.

I pausen brukar man dricka kaffe, men inte idag då Pedron gjort 3 kannor kaffe. Måste säga det en gång till! Inte en enda kopp kaffe sålde vi.

Andra halvlek drar igång och det känns som vi kan ta hem detta, vi har emellanåt riktigt fint passningsspel och gör det vi sa från början vilket var att vi skulle våga lägga bollar i djupet och ha våra löpstarka spelare som går i djupet. I 52 minuten så kommer Tilda D återigen på mitten och driver boll och i precis rätt läge lägger hon en pass i djupet mot en löpande Ida E som återigen kommer förbi backlinjen och sätter 3-2. Nästan så att framspelningen är en repris på 1-0 målet och man blir lite varm i hjärtat när man inser hur bra vi spelar och hur man faktiskt tar in det som sägs inför och under matchen.

Efter detta mål så märker vi att vår ork inte riktigt finns där och vi faller tillbaka lite i planen och med det bjuder in motståndet. I 58 minuten kommer Forserums bästa spelare loss i mitten av Sommens planhalva och får till ett kalasskott som smiter in precis under ribban helt otagbar för Ellen. Med detta målet går luften ur och redan i 62 minuten så kommer Forserum förbi backlinjen och är helt fria och placerar in bollen till 3-4 och Sommen ligger för första gången under i matchen.

Tjejerna sliter ont och när man är trött är det inte alltid man tar rätt beslut vilket är helt naturligt, vi stretar emot riktigt bra. i 79 minuten får Forserum en hörna och ser man till alla deras hörnor i matchen så var alla riktigt bra slagna. Så även denna som går i en hög bana mot mitten av straffområdet där Tilda D står och fokuserar på bollen, utifrån kommer en Forserumsspelare i full fart och går upp och nickar samtidigt som hon helt kör över Tilda. Jag var säker på att det skulle bli frispark för Sommen men nicken går i mål och domaren gör ingen antydan alls om att det skulle varit lite väl hård satsning. Så istället för frispark har vi 3-5.

I 86 minuten fastställs slutresultatet genom att Forserum kommer igenom ute på kanten och går ner mot förlängda mållinjen och får ett inspel snett bakåt där en fristående spelare bara behöver sätt foten på och vi får 3-6.

Skall man summera matchen så gör Sommen en riktigt bra match mot ett riktigt bra motstånd och Ellen i mål gjorde några riktigt fina räddningar under matchen. Alla delar i laget skötte spelet riktigt fint och jag skulle säga att vi föll på orken i andra halvlek. I första halvlek hade vi 2 vassa målchanser och satte bådea vilket tyder på att när vi får chansen sätter vi den.

Matchens lirare skall utses och jag måste säga att det fanns flera kandidater till detta, vi har en tvåmålsskytt i Ida E, vi har en som slår två målgivande passningar i Tilda D och vi har inte minst löpstarka Elvira S som också slår en målgivande pass. Och en hel backlinje som stod upp bra. Men jag skulle säga att trots 6 insläppta mål så kunde vi släppt in än mer om inte Ellen gjort några riktigt fina insatser. Så matchens lirare blir Ellen Jonsson i mål.

Match statistik:

Sommens AIF - Forserums IF 3 - 6 (2 - 2)

Skott 6-12

Frisparkar 8-2