Referat: Sommens AIF (9-m) - Vrigstads IF
Sommens damer slog Vrigstads IF på hemmaplan
2018-09-08 14:56
Laget som grejade 3 poäng
På en något fuktig plan på Sommens IP tog damerna emot Vrigstads IF, under vårsäsongen gjorde tjejerna en bra borta match men föll till slut med 4-3 så det var upplagt för revansch. Snacket inför matchen var bra och vi hade 14 tjejer som var taggade och kände nog själva att man nu skulle gå ut och lira lite boll och att chanserna för 3 poäng var riktigt bra.
Direkt efter avspark kändes det lite nervöst men det tog inte många minuter innan Sommen började spela boll och gjorde precis det vi snackar om inför varje match vilket är att tar vi det lugnt och gör oss spelbara hemåt så behöver vi inte jaga boll så mycket. I 6 minuten kommer Ida E fint förbi på kanten och efter närkamp så spelar hon snett inåt bakåt till en fristående Maja N som inte gör något misstag och vi har 1-0 till Sommen.

Redan i nionde minuten så kommer åter Ida igenom på kanten men denna gång bryter hon in själv och siktar mot bortre stolpen men den går utanför. Efter detta kommer Vrigstad in i matchen mer och mer och får stundtal press på oss. I 19 minuten så är det riktigt rörigt i eget straffområde och efter en halvräddning av Lisa så lyckas vi till slut rensa ut bollen från eget straffområde. Minuten senare är det Sommen som trycker på igen och vi kommer fria men bollen kommer lite för långt ifrån oss och målvakten kan ta den.

Sedan hade vi ca 10 minuter där spelet böljade och inget av lagen kom till någon direkt farlig målchans, 29 minuten så kommer Maja N i mitten strax utanför Vrigstads straffområde och Lägger en fin pass till Ida som skjuter direkt och den går tätt över, efter detta pressar Vrigstad på rejält och flyttar upp spelare och i 32 minuten kommer de i en fin löpning och skjuter 10-15 meter utanför straffområdet och det ser ut till vara ett perfekt skott som går över Lisa i målet men den går i överkant ribban. I anfallet efter så kommer Vrigstad runt på kanten och skjuter från knappt någon vinkel alls fint förbi Lisa i målet och vi har 1-1.

Och i Sommens anfall  precis efter detta så kommer vi fint förbi på kanten men skjuter mitt på en utrusande målvakt i Vrigstad, efter det kommer Vrigstad i ett anfall även denna gång kommer man runt på kanten och denna gången överlistar det inte Lisa i Sommens Mål som gör en fin räddning. Kan väl säga att detta böljande spel är inte bra för tränarnerver. För spelet böljade verkligen för i anfallet efter spelar Sommen fin fotboll och Melisa får skottläge och skjuter i ribban och på returen kommer Susanna G men får nästan hoppa baklänges och får ingen fart på nicken som målvakten enkelt plockar ner. Sista 5 så tycker jag ändå att Sommen har det mesta av spelet och vi kastar in Ellen "På taket" Karlsson som gör några riktigt finna maxlöpningar och var i 43 minuten fri med målvakten men får inte styrsel på bollen utan skottet går rakt på deras målvakt och vi har 1-1 i paus vilket känns ganska rättvist.

I andra halvlek så får Ellen "på taket" starta och i 53 minuten kommer hon fri med målvakten åter igen men får inte iväg något skott innan målvakten hunnit slänga sig precis framför benen och fått undan bollen. och de första 10 minuterna av andra spelar Sommen riktigt fin fotboll där vi hittar väggpass och fina bollar lagda på djupet. I 63 minuten så får Moa D en boll  på högersidan vid mittlinjen och hon lägger en fin höjd boll över Vrigstads försvar och Ida E löper ifrån backlinjen och placerar in 2-1 till Sommen. Efter detta så tycker jag att humöret på spelarna i Vrigstad går ner och man börjar gnälla på så gott som varje domslut och det blev till slut så att spelare nummer 16 i Vrigstad får gult kort på grund av snack.

Efter detta så tycker jag att vi faller tillbaka lite för långt i banan och vi låter Vrigstad få chansen att kvittera men en riktig kämpa insats i slutet gör att vi krigar in i det sista och håller undan och vi avgår med seger 2-1.

Som vanligt är det många som förtjänar beröm efter en sådan kriga insats men det är sagt att en matchens spelare skall utses men känner ändå att jag vill skicka med lite extra plus till Becka i backlinjen, Lisa i målet, Maja N på topp och så spelaren som inte riktigt vet vad sluta springa är som idag ligger bakom det första målet efter en riktigt fin passning snett inåt bakåt som resulterar i att vi får 1-0 och samma spelare springer förbi försvaret och sätter segermålet till 2-1. Matchens Lirare är då inte så svårt att utse så utlandsresan verkade göra susen Ida Eliasson

Match statistik:

Sommens AIF - Vrigstads IF 2 - 1 (1 - 1)

Skott 14-9

Frisparkar 8-8