Damlag

Damlaget på träningsläger
2019-04-15 22:42
Övre raden: Tilda, Sandra, Madde, Becka. Nedre raden: Laura, Ellen J, Ida, Amanda. Liggandes: Ellen K

Efter mycket slit med att samla in pengar till ett träningsläger var dagen äntligen kommen. Den 5:e april var det tillslut dags för laget att få ge sig iväg på träningsläger.

Redan vid lunch på fredagen packade nästan hela laget (några anslöt senare) in sig i bilarna och GPS:en ställdes in på Vejbystrand, Skåne. Pausen togs i Ljungby och med lite olika färdhastigheter så trillade alla tillslut in på Vejbystrands Vandrarhem. Solen strålade och fåglarna sjöng. Skåne kände helt enkelt på sig att Sommens damlag var på ingång och visade sig från sin bästa sida redan från start. Väl hemmastadda i rummen (efter viss diskussion om volymen på eventuella snarkningar) så var det dags för första träningspasset. Efter andra försöket var alla slutligen på plats på Vejby IP som låg på kortare bilavstånd. Vi hälsades välkomna men några språkförbistringar (?) hade gjort att vårt omklädningsrum var prydligt skyltat med Sommens AIK istället för AIF som vi vanligtvis är vana vid. Hur som helst så var humöret på topp och med 18 gradigt väder så var det bara att kasta tillbaka underställen i väskan igen. Bra genomförd träning med många skratt där Roffe tog täten för Älgens målvaktsträning och Peder vallade runt oss andra höns. Efter träningen bar det sedan vidare till Bjäre Fisk och Skaldjur för middag. Mysig restaurang som låg precis vid havet och denna kväll bjöds vi på en fantastiskt fin solnedgång som middagsunderhållning. Tillbaka på vandrarhemmet var det På Taket som stod för kvällsaktiviteterna. Musikquiz och andra roligheter tog fram tävlingsmänniskorna i oss alla och ett tag hettade det till ordentligt. Detta var dock långt ifrån det vrål vi fick erfara från tränarnas rum när vi först inte visste om vi skulle springa och gömma oss (=Mora-vinst) eller om vi skulle fira (=Leksands-vinst) men sen vågade det sig fram en ordentligt hes gubbe som vi sällan skådat så lycklig. En fantastiskt bra fredag helt enkelt!

Här skulle man kunna nämna något som ett rumsbyte framåt småtimmarna pga snarkningar eller var det spöregn (?) men de flesta hade ändå fullt upp med att sova djupt…

Lördagen startade med frukost på vandrarhemmet och när alla var inräknade bar det återigen av till Vejbys IP. Vädret denna morgon var något mer sparsamt där regnet duggade lätt på oss när både vantar och underställ åkte på. Lite trötta ben var det också till en början (med undantag för Madde som alltid ser ut att sväva fram i löpningarna och som sällan missar skotten på mål) men så småningom kom vi igång lagom till att solen valde att titta fram. Därefter blev det en riktig träningslägerslunch, köttfärssås och spagetti! Passande nog spelade Sveriges damer även dem fotboll denna lördag så betting på halv- och heltidsresultat mot Tyskland var givet. Det blev en tredelad första plats där Peder satte halvtidsresultatet på 0-0 medan Älgen och Sandra tog slutresultatet, 1-2. Dock fick vi bara se första halvlek eftersom det var hög tid för dagens andra träning. Nu var vi återigen uppe på 18 grader och gassande sol, perfekt väder för vår pressansvariga Laura som denna helg jobbat med kameran istället för med bollen. Träningen innehöll som alltid en ordentlig FIFA-uppvärmning och därefter passningsövningar, hörnläggning och doppboll. Det var trötta ben som sedan tackade för sig, när vi lämnade Vejby IP för sista gången. En riktigt trevlig anläggning med fint konstgräs och hög standard på omklädningsrum, hit kommer vi gärna tillbaka. Middag blev återigen vid havet där vi blivit ordentligt bortskämda med utsikten. Kvällen fortsatte med lekar och spel och vi kan då också göra följande konstateranden; det är enklare att snurra in Peder i toapapper än Roffe, Tilda är för ung för Ipren-mannen, Laura kan rabbla upp nästan alla babblarna och att Becka är jäkligt snabb i simfötter och kikare. Som sig bör på träningsläger så avlutas kvällen med lite spökhistorier och om det var någon som hade svårt att somna tror jag inte vi kan skylla på snarkningar den här gången.

Söndag morgon och medan vi andra kämpar med att ta oss upp till frukosten är lagets hurtbulle Ida redan ute på promenad för att komma igång. Det har blivit dags att packa ihop alla svettiga träningskläder och bege sig tillbaka hemåt. Helgen har varit toppen och annat var väl inte att vänta med detta fantastiska gäng. Vi är nu redo att ta oss an en ny fotbollssäsong med siktet inställt på att få sjunga ”Sommen Blå” ända fram till sent i höst!

Tack tjejer, Roffe och Peder för en helg som sent ska glömmas!

// #9 Amanda

P.S. bilder från helgen kommer läggas upp under Damlagets Bildgalleri för den som är intresserad av vilka galenskaper vi haft för oss.

Sommens AIF Dam 20232022-09-30 08:54
Baksmälla för damlaget2020-08-17 20:10