Seger i premiären för damlaget
2020-06-23 07:18
Regn, knott , långa bollar,  kapning och kämparglöd är sammanfattningen av segern i premiären.

Det var inte årets bästa väder vi bjöds på ikväll med lite lätt regn och när dessutom knotten tyckte att dom skulle festa på denna gamla gubben bla så var man lite butter (mer än vanligt).

Som vanligt så var F/Ä svårspelade på sin hemmaplan i Äng.

Första 10 min på matchen var väl inte så lysande kanske från vår sida där F/Ä tog kommandot och lade långa bollar på sina fw hela tiden vilket dom gjorde effektivt för spelet på marken var det lite svårare att genomföra på en plan som inte riktigt kommer ur vinterdvalan.
Det tog inte många minuter innan dem fick en hörna som slank in mellan händerna på Jullan. Var inte orättvist visserligen men lite surt att det kom så tidigt.
Första halvlek bjöd på lite för mycket snedstutsar och stress men jag tycker vi jobbade oss in i matchen allteftersom men vi kanske inte skapade så många heta chanser även om vi var där och nosade på målet några ggr och kanske borde fått in någon boll men ett effektivt försvar i F/Ä gjorde det bra hela tiden där framför allt deras mittback fångade upp många bollar.
Det blev lite för mycket långbollning i mellan åt men det var nästa tvunget då plan kanske inte inbjöd till spel på backen och deras press var ganska så effektiv.

Andra halvlek så fick vi lite bättre koll på bollen och fick till bättre och bättre anfall som i 51 min resulterade i en hörna som Tilde höll sig framme på och nickade in distinkt i bortre burgaveln. Så jäkla skönt att få utdelning tillslut.
Vi skapade helt klart mer chanser i andra halvlek.
I 57 min höll sig Elvira framme och med en löpduell på 30 meter så höll hon undan och tåade in bollen. Äntligen fick vi ännu mer go i spelet.
Nu tog det inte mer än ca 2 min efter våran ledningsboll när jullan i en utrusning missbedömde avståndet lite och kapade en spelare precis utanför straffområdet vilket resulterade i ett rött kort (frilägesutvisning) och så fick jullan värma sig i omklädningsrummet lite. Tror därmed att Jullan fixade till Saif dam’s andra direkt röda kort sedan 2010. Årets buse utsedd redan nu?
Hanna Svensson drog på sig handskarna och skötte det med bravur.
Nu fick vi gå ned på en Fw men lustigt nog så skapade vi flera chanser och hade bud på fler mål. Kanske det var F/Ä som pressade lite mycket ibland men ellen på taket och elvira skapade en del heta lägen medans resten av laget kämpade som f.. över resten av planen.
I 83 min aviserade på taket att hon behövde byta och började ta sig inåt i banan och vad händer.. hon får bollen och sprintar förbi backen och trycker in 1-3!!! Klang,  jubel , wohoo och nu byter jag tyckte på taket och Sprang ut till bänken.
När klockan stod på 89 så frågade jag domaren vad han hade kvar på klockan (vi hade ett litet avbrott för en skada på Jossan ) och han sade 4 min (eller något sådant tyckte mina döva öron)
I 91 tryckte F/Ä in 2-3 och min första tanke var helv… 2 min kvar och det var lite halv jobbigt där ute när F/Ä pressade. Inte ofta jag är glad för att vara halvdöv men döm om min förvåning när domaren truddelutade i pipan efter våran avspark. Han hade visst sagt 2 min kvar inte 4 och då började mitt hjärta slå igen.

Summasumarum:  Det här med mycket långbollar är inte kul men det gynnade motståndet idag som skapade många farliga chanser på en lite kortare plan och för våra mittfältare var det mest att vara mitt på planen och se bollarna passera över huvudet år bägge håll. Tro ev att Tilda och Maisan fick nackavred av att titta uppåt så mycket.
Sista typ 15 min var det bara att stå där och fixa några byten resten skötte spelarna på planen med ett sånt jäkla go och kämpa takter och det var väl lite tur för jag är osäker om hjärta slog eller stod stilla ibland för jag ville verkligen inte förlora eller tappa poäng nu när tjejerna hade kämpat så in i helve..

Dags för årets första vattenflask utdelning:
3: backlinjen med Becka, Stina, Elin, Hanna (som dessutom ställde sig i målet) och Josssan.
2: Elvira J, På taket ,Tilde som körde på därframme och gjorde våra mål.
1: här tar vi resten av laget.
Peder.