Damlag

Seger borta mot Hultsjö med 2-1 för damlaget.
2020-08-26 21:47
Här kommer ett lite sent matchreferat från Måndagens match mot Hultsjö.
Hultsjö är en sådan där förening man alltid tycker det är trevligt att besöka kanske lite typiskt att man alltid blir välkomnad och bjuden på kaffe hos små föreningar. (Tips för att göra mig glad)
Det första man lade märke till när man satt och avnjöt en kopp kaffe var att nästan mitt på planen var det en gräskant.. robotklipparna hade inte riktigt hunnit med hela planen. En lite skillnad på längden med kanske 1 cm mellan  planhalvorna. Lite roligt att se faktiskt.
Nåja slut med kaffe och gräsprat.
Till matchen.
Hultsjö började kanske lite piggare än oss med lite halvchanser och ett par hörnor ganska tidigt men det kändes ändå ganska lugnt. Men som ett brev på posten (ja före post nord då) så kom det ett mål i 14 min av Hultsjö . En kort hörnvariant som dom placerade in otagbart för julle i målet i bortre krysset.
Resten av halvleken så byttes det lite halvchanser fram och tillbaka där Hultsjö utnyttjade den lite mindre planen på kanske ett litet bättre sätt en vad vi gjorde men backlinjen var beredd på det mesta.
I 29 min fick vi ett inkast högt upp som Hanna slängde till Elvira. Elvira bröt in i straffområdet och kanske en halvmeter från sidlinjen tåade hon in bollen under  målvakten. Mycket snyggt.
Resten av halvleken var ganska tät och inte så där jätte chansrik även om Tilde tex fick ett par bra chanser men inte lyckade sättet den i nätet.
Andra halvlek.
Halvchanserna avlöste varandra men ett ganska jämnt spel för det var inget lag som direkt tog kommandot.
I 57 min fick Maja Rehn en fin löpboll på kanten som hon fick till ett hårt och flackt inlägg på som Elvira utan pardon i kamp med en back dunkade in.
Nu flyttade Hultsjö upp spelet och tog över bollinnehavet en hel del så vi gick ned på en mer defensiv uppställning för att stoppa upp dom tidigt.
Bollinnehavet innebar inte att dom skapade en massa farliga chanser för det tog ofta stopp utanför straffområdet där backlinjen såg till att dom inte fick fritt skottfält genom att vara i vägen och då vi gick på defensiven hade vi ett par mittfältare som var med hem tidigt och hjälpte till.
Måste säga att tjejerna löste dom mesta situationerna bra så det inte blev jätte farligt men det är klart att det var ganska hårt och tufft där ute.
Det kanske blev lite tightare och tuffare än vad jag tyckte var trevligt efter vårat 2-1mål men en trepinne kom tillslut in på Kontot när domaren blåste i pipan.
Vattenflaskor skall delas ut.
3 flaskor: Maja Rehn var lite överallt kändes det som och vann boll och skapade lite chanser för dem andra.
Elvira. Dunkade in 2 bollar och hade ett par chanser till
2 flaskor: Stina och Becka. Mittbackarna som stoppade upp det mesta som.kom den vägen men även täckte upp när det behövdes på kanterna.
Madde: kom in efter en stund som högerback och det märktes att hon hade varit på höghöjds träning på Kebnekaise för hon sprang som aldrig förr.
1 flaska
Älgen. En av våra målvakter som idag testade på livet som utespelare. Spelade back och Fw. Klarade bägge galant.
Tilde: Skapade en hel del chanser som FW och skötte en mer defensiv roll på mittfältet galant när vi drog hem en fw defensivt.
Julle: tog allt som hon kunde ta i målet. Galant.
Matilda Hjalmarsson.  Skötte sin kant klanderfritt. Är inte så gammal men styrkan och viljan är det inget fel på. Gnuggar och kämpar hela tiden.
Peder

Sommens AIF Dam 20232022-09-30 08:54