Sommens AIF (9-m)
Visingsö AIS (9-m)
Sommens AIF (9-m)6 - 0Visingsö AIS (9-m)

Matchstart:sön 22 april, 18:00
Plats:Bredstorps IP - Konstgräs
Tävling:
Matchnummer: 142301003
En seriepremiär med mersmak för damerna
2018-04-23 18:49
Start 11:an mot Visingsö AIS
Söndagen bjöd på ganska vackert väder och Sommens AIF dam hade sin seriepremiär "hemma" (Konstgräs Bredstorp) mot Visingsö AIS. Detta var samtidigt ytterligare en test hur mycket vi utvecklats under vintern. Förra säsongen så spelade vi 5-5 borta (låg under med 4-1 i halvtid) och vi lyckades vinna med 3-2 hemma. Så vi var på förhand ganska säkra på att vi skulle ha en god chans att knipa en trepoängare.
I första halvlek så förde vi spelet de första 20 minuterna och redan i 6 minuten så lyckas Tilda Rosén göra 1-0 till Sommen och vi fick den smakstarten vi önskade. Vi släppte inte till mycket farligheter bakåt heller, Becka, Ellen och Madelene spelar riktigt stabilt och den snabbhet som finns i backlinjen räcker för att pressa ut motståndet till sämre lägen. Vi hade flera chanser till att göra mål under de inledande 20 minuterna men lyckades inte riktigt i avsluten

I 24 minuten får Tilda en finfin passning av Elvira och Tilda gör inget misstag utan sätter 2-0. Efter detta målet faller vi tillbaka lite väl mycket i planen och bjuder in Visingsö i matchen men vi lyckas hålla undan. I 42 minuten så får Maja Nordahl en kalaspassning av Frida och Maja med fin bollbehandling kliver fram och sätter 3-0 till Sommen vilket är halvtidsresultatet.

I början av andra halvlek spelar vi fantastiskt fin fotboll och använder så gott som allt vi tränat på och det var så att jag rös av välbehag av hur mycket vi klivit fram, hoppas verkligen att tjejerna själva känner att vi utvecklats riktigt bra. Sommen hade mesta delen av spelet i andra halvlek även om det stod och vägde lite och det dröjde till 72 minuten då Maja Rehn kommer runt på kanten och spelar in bollen i straffområdet och Tilda R gör sitt 3 mål för kvällen och fullbordar ett hattrick och för upp Sommen i en 4-0 ledning.

Det dröjde inte länge efter målet då Moa för upp bollen från backen och lägger en riktigt fin pass i djupet där Maja Nordahl får sätta dit 5-0, detta var i 78 minuten och här gick luften ur Visingsö om inte tidigare. Vissa stunder faller vi tillbaka med laget lite för långt och bjuder på ett par lägen och släpper också till lite hörnor men dagen till ära så lyckas vi rensa undan. I slutet av matchen så kommer Maja N upp på mitten med boll och lägger en fin pass ut mot Maja R på kanten, Maja petar den för bi motståndaren på ena sidan och springer förbi på andra och lägger iskallt in slutresultatet 6-0 i 89 minuten.

Efter matchen kan man konstatera att TFF låst oss ute då alla dörrar var stängda och låsta, stort tack till Hannes Gustafsson som lät oss hämta hans kort så att vi kunde släppa in våra gäster i omklädningsrummet.

I denna match är det inte helt enkelt att lyfta fram en spelare som skall bli matchens lirare, laget, LAGET gör en strålande insats. Det finns inte en lagdel i Sommen som inte spelade för varandra och som vi hjälpte varandra. Men vi har ju sagt att en skall bli matchens lirare och så kommer det väl bli även denna gång. Kronan som skulle gå runt från matchens drottning till nästa regent gick från Madelene Rönndahl till Maja Nordahl som för dagen gör två mål och en assist. Matchens lirare blir den som för dagen gör hattrick. Grattis Tilda Rosén

Statistik från matchen ( )= halvtid

Sommens AIF - Visingsö AIS 6 - 0 (3 - 0) (3-0)

Skott (statistik saknas)