Lommaryds IF
Sommens AIF (9-m)
Lommaryds IF1 - 1Sommens AIF (9-m)

Matchstart:mån 23 maj, 19:00
Plats:Norrvalla IP, Lommaryd
Tävling:
Matchnummer: 142302023
Samling:17:00, Coop parkeringen
Aktivitetsinfo: Kallelse
Sen kvittering av SAIF räddade poäng i bortamatchen mot Lommaryd
2022-05-24 09:10

På måndagskvällen var det så dags för andra derbyt på rad, denna gången borta match mot Lommaryds IF på Norrvalla IP. Var ett fantastiskt fotbollsväder där solen tittade fram under så gott som hela matchen. Derby är ju alltid lite speciellt där stämningen runt planen är ganska likt den som är på planen.

Idag ärades vi också att ha en kvinnlig domare vid namnet Alva vilket är så kul, finns alldeles för få kvinnor som dömer fotboll, kan bara säga att hon gjorde det med den äran även om jag inte alltid var helt överens om domsluten så var nivån bra mycket högre än i andra matcher vi spelat och tror att under en match på 90 minuter så jämnar det ut sig med både inkast, offside och frisparkar. "Keep up the good work"

Går vi in på matchen så kan vi väl säga att det nästan gick att ta på stämningen och det var precis som ett derby skall vara, jämnt och spännande. Redan i andra matchminuten så får Elvira en fin pass i djupet, tror dock att det var offside men spelet gick vidare och Elvira kommer fri och går på skott, skottet går dessvärre stolpe ut och har ni läst tidigare referat så vet ni att vi inte riktigt haftet där lilla flytet med ramen och fortsätter ni läsa så kommer det komma mer där marginalerna inte riktigt är på SAIF:s sida.

Efter denna chans blir det mest spel på mitten och nästa chans är i den 14 minuten då det kommer en långboll som Älgen kommer ut och skall ta men det blir en kamp om bollen som Lommaryd går segande ur och Elsa Bergander tar med sig bollen och lägger in den i öppen kasse och vi har 1-0 till hemmalaget.

Sedan går spelet in i samma fas som efter SAIF:s chans där det mesta av spelet hålls på mittplanen. I SAIF försöker vi spela vårt spel med mycket passningar medan Lommaryd går på de längre bollarna och SAIF faller in i Lommaryds spel och spelar med längre bollar vilket inte passar oss så bra. Lommaryd sätter också snabb press vilket gör att vi stressas till att slå de längre bollarna vilket gör att vi hela tiden får jaga boll.

Chansmässigt så händer det inte så mycket åt något håll, den bästa står Lommaryd för i den 37 minuten då en hörnvariant där inlägget går i ribban, 4 minuter senare så blir det en halvchans för SAIF då Maja testar skott men det går utanför. Vi går till vila med 1-0 till Lommaryd.

I pausen diskuterar vi lite kring att vi istället för att spela vårt spel hamnar i lägen där vi också slår den längre avgörande bollen, vi behöver hitta tillbaka till det spel vi vill spela. Även att vi gör en del förändringar för att få övertag på mitten.

När andra drar igång så är det åter mest spel på mitten och få chanser, både vi och Lommaryd hamnar i spel på ena sidan och väljer också gärna att spela tillbaka bollen in i samma område den kom ifrån istället för att vända spelet dit ytorna fanns.

I 57:e minuten så kommer Elvira i bra läge och testar skott  målvakten är väl placerad och bollen går mitt på. Sen är vi tillbaka på mitten fram till den 78 minuten då SAIF får frispark i ett ganska bra läge och Maja kliver fram och lägger en fin frispark men den går i ribban, och efter lite flipperspel i straffområdet så går bollen ut till Maja igen som går på skott men denna gången går den i stolpen. Som jag skrev tidigare så har vi inte riktigt marginalerna på vår sida.

4 minuter senare så lyckas inte riktigt rensa bollen utan Lommaryd kommer förbi sista försvararen och är helt fria men Älgen kommer ut fint och räddar skottet. I slutminuten så får SAIF frispark igen i ett ganska bra läge, det är åter Maja som lägger den och det blir ett fint inlägg som Elvira får foten på och det är reducerat i den 90 minuten och direkt på avsparken efter så blåser domaren för full tid.

Även om jag tycker att oavgjort var det mest rättvisa så kan man inte annat än tycka lite synd om Lommaryd, alltid tufft att åka på ett baklängesmål på tilläggstid och med det poängtapp.

//Ledarna